Referanser

Tina og Jon Asle 2011

Ca et år i forveien begynte vi å planlegge den store dagen vår. Vi var nysgjerrige på utenlandsbryllup, og Italia og Toscana stod høyt på listen. Vi kom over nettsiden Veien til Toscana, og sendte en uforpliktende mail og fortalte hvordan vi så for oss bryllupet vårt, for å høre om de hadde noe som tilsvarte våre ønsker. Det tok ikke lang tid før vi fikk tilbakemelding med forslag til forskjellige plasser å holde bryllup, oversiktlig og interessant, og vi falt med en gang for settingen og opplegget. Dialogen med Gunn Janne var allerede i gang.
Sted ble bestemt og dato ble satt. Gjennom ti måneder utvekslet vi mail, vi fikk mange tips, vi lurte på mye og fikk raske svar fra Gunn Janne som ordnet det meste. Hun hadde full kontroll på oss og våre planer. Hun passet hele tiden på at vi husket alt, og hadde til og med huskeliste for hva vi måtte ha med oss i kofferten før vi skulle dra.

Vi ble totalt 19 voksne og 3 barn som reiste til Toscana. En buss hentet oss på flyplassen i Firenze, og den stoppet på en butikk på vei til stedet vi skulle bo. Plassen vi hadde valgt plass 3 den var helt unik med sine flotte omgivelser og fantastiske utsikt. Her skulle vi være i en uke, fra lørdag til lørdag. Dagen vi kom brukte vi til å bli kjent med stedet, mens de to neste dagene dro vi på noen planlagte utflukter. Vi var på omvisning, lunsj og vinsmaking på nydelig vingård en gård hvor det sies at Mona Lisa ble født. Dette ble en vellykket tur med en super guide, fantastisk mat og god vin som vi aldri kommer til å glemme. Dagen etter dro vi på dagstur til Firenze for shopping, lunsj og serverdigheter. Begge dagene hadde Gunn Janne ordnet busstransport for oss, en grei ordning siden vi var så mange som skulle av sted.
Vi spiste nydelig italiensk middag i restauranten på slottet flere dager, og Antonella som drev stedet var imøtekommende og behjelpelig med det meste. De tre barna vi hadde med oss var det ingen problem å legge i sengen sin på kveldene, da vi bodde på et lite og trygt sted med korte avstander. Det var betryggende for oss og vi kunne sitte utendørs og nyte kveldene samlet.

Samme dag som vi kom, møtte Gunn Janne oss for å gå gjennom hele opplegget vårt og for å sjekke at alt var på plass. Hvis det var noe vi lurte på underveis, var det bare å sende en sms eller ringe, og vi fikk svar med en gang. Det var veldig hyggelig å få møte henne etter alle mailene i forkant av turen.

Tirsdagen var den store dagen. Etter frokost ble bruden og forloverne hentet av taxi som tok oss til frisøren. Fotografen ankom ca en time før seremonien startet, og tok stemningsbilder av bruden og brudgommen på hvert vårt rom, og av gjestene som ventet spent i kirken. Han ble hos oss frem til middagen startet. Vi var så heldig å få møte presten hjemme i Stavanger før vi dro, en dyktig prest som var opptatt av at seremonien skulle være tilpasset oss. Det var godt å ha en prøving i kirken kvelden før, der vi gikk gjennom alle detaljene. Det ble en uforglemmelig seremoni, strykerne fra det filharmoniske orkesteret i Firenze og sangerinnen fra operaen i Firenze toppet hele opplevelsen, det var ikke mange tørre øyekroker å se. Gunn Janne var også tilstede for å se at alt gikk riktig for seg. Mens gjestefølget hygget seg med utendørs apertiff, gikk brudeparet på tur i området med fotografen og tok mange utrolig vakre bilder. Middagen ble servert innendørs i et av slottets historiske middelalderrom, noe som ga en egen flott stemning. Deilig middag med påfølgende italiensk bryllupskake smakte utmerket. Kvelden ble avsluttet med god musikk, nydelig sang fra verten til brudeparet og mye morsom dansing. Vi slappet veldig godt av og bare koste oss hele dagen, følte oss litt som gjest i vårt eget bryllup da vi ikke hadde så mye kontroll på det som skulle skje. Det var en deilig følelse!

Resten av uken slappet vi av på området, gikk turer, badet i bassenget og laget god mat. Alle rommene hadde egen kjøkkenkrok, så flere av kveldene laget vi til utendørs langbord og alle laget litt mat hver som vi tok med ut og delte. Det ble mange flotte kvelder og gode måltider.

Vi tenker enda tilbake på en fantastisk uke i vakre Toscana, vi fikk til et drømmebryllup takket være god hjelp av Gunn Janne!
Tusen takk for at du gjorde det mulig for oss!